Chirurgia – jeden ze sposobów na powrót do zdrowia

wpis w: Uncategorized | 0

Leczenie chirurgiczne jest leczeniem ostatecznym i nie powinno mieć miejsca przed wyczerpaniem wszystkich innych możliwości. Wykonywany przez chirurga zabieg z reguły oznacza ingerencję wewnątrz organizmu. Niekiedy jednak jest on jedynym sposobem na powrót do zdrowia.

Chirurgia – dziedzina o szerokim znaczeniu

Chirurgia mogłaby być uznana za jedną z medycznych specjalizacji, gdyby nie jej wszechstronność. To pojęcie bardzo ogólne, oznaczające leczenie operacyjne różnych schorzeń. Lekarz chirurg może się jednak specjalizować w określonym zakresie dotyczącym układu czy narządu. I tak inny lekarz chirurg zajmie się operacją serca, inny będzie usuwał komórki rakowe czy pozostawione po uszkodzonych zębach korzenie. Chirurgia posiada wiele specjalności, czyli dziedzin, w których działają wybrani lekarze. Najbardziej znane to chirurgia naczyniowa, onkologiczna, klatki piersiowej, ogólna, urazowa, układu nerwowego, szczękowo-twarzowa oraz ortopedia. Szczególnym rodzajem chirurgii jest transplantologia, czyli przeszczepianie organów i tkanek, a także chirurgia plastyczna. W praktyce chirurgicznej coraz częściej stosuje się też nowoczesne metody, które do minimum ograniczają ingerencję w tkanki organizmu.

Chirurgia małoinwazyjna

Chirurgia małoinwazyjna jest jedną z najnowocześniejszych metod stosowanych w leczeniu chirurgicznym zarówno dzieci, jak i dorosłych pacjentów. Zabiegi przeprowadzane tą metodą minimalizują wewnętrzną ingerencję, jakiej musi dokonywać chirurg w organizmie, a zarazem eliminują też lub zmniejszają do minimum związany z operacją stres. Do metod małoinwazyjnych należą na przykład wszelkiego typu zabiegi endoskopowe. Niepodważalne zalety takich zabiegów to przede wszystkim minimalny ból związany z operacją, niewielkie ślady pooperacyjne, małe ryzyko zakażenia i powikłań oraz niewielka utrata krwi podczas zabiegu. Chirurdzy cenią sobie ten rodzaj zabiegów z tego powodu, że czas ich trwania oraz rekonwalescencji ogranicza się do jednego dnia. Ma to ogromne znaczenie zwłaszcza w przypadku dzieci, ale również dla dorosłych fakt pozostawania we własnym łóżku znacznie korzystniej wpływa na proces wyzdrowienia niż szpitalny klimat. Chirurgia małoinwazyjna nazywana jest też chirurgią jednego dnia.

Kiedy do chirurga?

W utrzymaniu dobrego zdrowia najważniejsza jest profilaktyka, która pozwala na uniknięcie wielu różnych schorzeń, a kiedy nie ma już innych możliwości istnieje jeszcze farmakologia, różne rodzaje terapii, masaży, naświetlań, ćwiczeń oraz dziesiątki innych metod leczniczych. Każda ingerencja chirurgiczna to ryzyko powikłań. Chirurdzy zachowują szczególne zasady bezpieczeństwa, a jednak na powodzenie operacji ma wpływ wiele czynników, począwszy od predyspozycji pacjenta i jego tolerancji na narkozę aż do podatności na infekcje. Czasami powikłania bywają nieoczekiwane, związane z nagłym skokiem ciśnienia, niewydolnością serca albo ukrytą wadą, która ujawnia się dopiero w trakcie zabiegu. Wizyta u chirurga nie zawsze jednak wiąże się z koniecznością zabiegu. Ośrodki specjalistyczne takie jak Gabinet chirurgiczny Włodzimierza Klonowskiego z Płocka. oferują konsultacje chirurgiczne wszystkim swoim pacjentom, dzięki czemu można wykluczyć lub potwierdzić potrzebę wykonania zabiegu.